PUSING-PUSING KOTA


Besok tugas dari Cikgu Jasmin lah harus dikumpul. Tapi saye belum jugak menyelesaikan satu persoalan pun. Aah..macam mane niii.. Mulanya saye nak selesaikan malam ini, tapi Upin-Ipin dan kawan-kawan mengajak pusing-pusing kota naik basikal.

Kerana Mei-mei suke naik basikal pusing-pusing kota, terpaksa mei-mei tunda lagi tugas Cikgu Jasmin. Mudah-mudahan besok masih ade waktu laa. Yalor, lagi pule, tugas kali ini bikin mei-mei dan kawan-kawan bingung. Mei-mei diminta kisahkan hidup mei-mei dalam salah seorang karakter film. Haiyaaa..macam mana la Cikgu..Mei-mei tak paham.

Jom, lebih baik main basikal dulu je lah. Sebab sangat seronok naik basikal putar-putar kota selepas sholat tarawih. Fizi sudah dari tadi menunggu di Sekretariat klab basikal kami. Rencananya malam ini kami nak main bersama anggota klab lainnya yang ade di KL.

Saya diantar amma saya ke sekre. Hanya ade fizi disane. Sambil menunggu yang lain,  Fizi menyiapkan sepeda, menurunkan seat post supaye cukup buat mei-mei, juga memasang lampu kerlap kerlip. Cantiiknyee...seperti Mei-mei :D Saye suke..saye sukkkeee..

Tak lame berselang datanglah Ehsan dengan helm hijaunye itu, lalu menyusul Ijat, Zul, Upin, Ipin, Mail dan Jarjit. Horeee...seronoknyee. Kerana tak ade yang lain lagi yang ditunggu kami pun bergerak menuju titik kumpul di taman kota. Di sane lah banyak kawan-kawan dari komunitas lainnye.

Sebelum mulai kami tak lupe bergambar sekejap. Ade due puluh dua peserta. Kami berkenalan lebih dahulu. Inilah asyiknye night riding, banyak tambah teman. Lalu kami pun mulai bergerak pusing-pusing kota. Fizi bilang Mei-mei seeloknye ambil posisi di depan supaye tak tertinggal nanti. Baiklah..jom..

Wow..ini la rupenye yang dinamakan Night riding tu. Naik basikal pelan-pelan menikmati suasana gemerlap lampu-lampu kota di malam hari, ditambah lagi kerlap kerlip lampu basikal dan lampu di helm sungguh cantiiik.

Mei-mei mengayuh pelan mengikuti marshal. Tak nak berjauhan karena memang harus bergerak berurutan. Lebih baik jike barisan kami tak terputus. Senang saat harus menyebrang jalan tak takut sama kendaraan lain. Begitu tengok rombongan kami menyebrang mereka segera melambat laju kenderaan memberi kami kesempatan lewat lebih dulu. Selain itu kami tak harus berhenti di lampu merah, jike ade kesempatan kami terus je melaju.

Tak cukup hanye pusing-pusing di dalam kota kami menambah trek agak sedikit ke perkampungan yang gelap. Tapi kerana ramai tak ade lah rase takut. Sayangnye tibe-tibe hujan turun rintik-rintik. Jarjit langsung je berpantun :

"Due tige anak itik, hujan turun  rintik-rintik"

"Ooy..kawan-kawaan..macem mane la hari ni hujan" teriak Ipin.

"Betul betul betul" sahut Upin. "macam mane ape nak terus atau kembali ke titik kumpul?"

"Bisa masuk angin  nanti saye" kate Ehsan mulai merengek.

"Oo intan bayong..macem mane nii..nanti masuk angin..kesian kesian kesian" ledek Fizi. Ehsan hanye bise cemberut je.

"Jangan takut" tukas Mail, "kalau masuk angin saye ade obatnye, due singgit"

Haiyaa..Mail ini laaa...sempat je die berniaga. Hmm...kacamata Mei-mei mulai basah dan tetes air hujan  menghalangi pandangan mata Mei-mei. Jom kita pulang saja.

Kerana hujan semakin lebat akhirnye kami sepakat kembali ke titik kumpul semule. Jadilah kami hanye selesaikan 18km. Jike tak hujan masih ada 2km lagi yang nak kami tempoh.

Di titik kumpul kami berteduh di kedai dan memesan susu coklat hangat sambil bercakap-cakap saling bertukar kisah naik basikal dengan kawan-kawan baru. Tak lupe bergambar. Mei-mei senyum manis tiap kali bergambar sebab mei-mei sangat gembira.  Sungguh pengalaman baru yang seronok. Saye suke..saye sukkkeeee.

Hujan turun lebat sangat. Kami tak bise cepat pulang ke rumah. Tapi Mei-mei tak lupe mengabari keluarge di rumah agar mereka tak cemas. Apebile hujan telah reda kami semue kembali ke rumah masing-masing. Terima kasih kawan-kawan, sekarang Mei-mei sudah punya kisah untuk diceritakan pada Cikgu Jasmin esok hari.
SEKIAN
#amimustafa



Terimakasih atas kunjungan Anda di Q-BERITAKAN. "Bagi yang Berminat menulis di Q-BERITAKAN?. Punya Pengalaman Unik dan Menarik, atau ingin Berbagi Cerita, Berita, Informasi, Senibudaya dan informasi lainya. Silahkan Kirim tulisan anda ke e-mail: prasetyo.budi3@gmail.com atau Melalui Contact Us di bagian atas.
Share on Google Plus

About Admin bos

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

17 komentar:

  1. saya pernah hidup di malaysia,agak geli sedikit bacanya wkwkwk

    ReplyDelete
  2. Susanti : ayo bang mampir dulu kesini berteduh dulu dan nanti saya akan berikan obatnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak ayam masuk peti.. Obat nye berapa pitih atuh kang nurul

      Delete
  3. Saya belepotan bacanya mas :D Pusing-pusing kota itu maksudnya keliling kota ya mas ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iya atuh mas broo pusing-pusing... Jalan jalan keliling kota.

      Delete
  4. bahasa malaysia itu memang mirip dgn bahasa Melayu di Indonesia.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul -betul... Singgik buat cik Rahayu. He he he

      Delete
  5. udah mirip banget si mail nih admin wkwkwkwk

    banyak yang ujungnya e ya bahasa malaysia mas heuheu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha singgit duo dinggit kang xixixixi

      Delete
  6. Wah ceritanya serrru ini adminya pasti orang Malaysia.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha malaysia hahaha enggak mau jadi orang malaysia... Admin bangga jadi orang indonesia kang... Sekalipun banyak yang kurup. Xixixi

      Delete
    2. Oh seperti itu ya kang iya iya iya.

      Delete
  7. Bersepeda di malam hari
    Indah berlampu pelangi
    Pasti senang dihati
    Ditengah kota yang ramai

    ReplyDelete
  8. gaya bahasa bang admin udah gak kalah sama upin dan ipin, tul-betul-betul? hahaha... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha betul-betul-betul atuh kang xixixixi

      Delete